Bezpłatny Koncert: MOST KULTURY PRZEZ ODRĘ – Śladami żydowskiej historii [8.10]

MOST KULTURY PRZEZ ODRĘ 2017

Śladami żydowskiej historii

[zdjęcie: Usedomer Musikfestival]

Niedziela, 8. października, godzina 11:00
Wstęp wolny

PROGRAM KONCERTU:

Abraham Caceres

1718-1740

„Hishki Hizki“

Śpiew synagogalny z okazji poświęcenia portugalskiej Synagogi w Amsterdamie

Ernest Bloch

1880-1959

Paysage – Landscapes“

Cykl utworów na kwartet smyczkowy Prélude – North – Alpestre – Tongataboo

Fanny Hensel

rod. Mendelssohn

1805-1847

Kwartet smyczkowy Es-Dur

Adagio – Allegretto

Romanze – Allegro molto vivace

Erwin Schulhoff

1894-1942

5 utworów na kwartet smyczkowy

Alla Valse – Alla Serenata – Alla Czecam – Alla Tango milonga – Alla Tarantella

 

Dyplomatyczny Kwartet Smyczkowy (Berlin)

Matthias Hummel, skrzypce

Felix Klein, skrzypce

Ernst Herzog, altówka

Petra Kießling, wiolonczela

Dyplomatyczny Kwartet Smyczkowy (Berlin) powstał przy okazji Koncertów Synagogalnych w ramach „Międzynarodowych Dni Muzyki Żydowskiej“ w Meklemburgii-Pomorzu Przednim. Głównym celem zespołu jest opracowywanie i przedstawianie utworów kompozytorów żydowskich.

Matthias Hummel (I skrzypce) wykształcenie muzyczne zdobywał w Wyższych Szkołach Muzycznych w Stuttgarcie i Los Angeles (USA). Pracował z Radiową Orkiestrą Symfoniczną Berlin i jest koncertmistrzem Orkiestry Barokowej „Concerto Brandenburg“. Oprócz tego koncertuje gościnnie z licznymi orkiestrami kameralnymi, jak np. z Akademie für Alte Musik Berlin albo Kammerakademie Potsdam.

Felix Klein (II skrzypce) ukończył studia muzyczne w klasie skrzypiec i występował w licznych zespołach i orkiestrach. Studiował prawoznawstwo we Fryburgu, Berlinie i Londynie, po czym w roku 1994 podjął pracę w ministerstwie spraw zagranicznych, gdzie pełni funkcję pełnomocnika ds. kontaktów z organizacjami żydowskimi.

Ernst Herzog (altówka) studiował reżyserię dźwięku, altówkę i muzykologię w Berlinie. Po wieloletniej pracy z Symfonikami Berlińskimi podjął specjalizację w kierunku „Muzyki Dawnej“ i pracuje obecnie jako muzyk, dziennikarz muzyczny i menadżer projektów muzycznych. Od roku 2009 jest odpowiedzialny za współpracę polsko-niemiecką w ramach „Most Kultury przez Odrę “

Petra Kießling (wiolonczela) studiowała matematykę, a później w Wyższej Szkole Muzycznej w Wiedniu – wiolonczelę, wiolonczelę barokową oraz pedagogikę instrumentalną. Obecnie mieszka i pracuje jako muzyk w Berlinie i występuje z różnymi orkiestrami i zespołami instrumentalnymi. Jej zainteresowania muzyczne dotyczą zarówno muzyki dawnej, jak i nowej.

O PROGRAMIE

Abraham Caceres był w latach 1720-1740 „Kompozytorem w rezydencji“ Gminy Sefardyjskiej w Amsterdamie. Sławę zyskał poprzez napisanie muzyki do wiersza „Hishki Hizki“, który powstał w roku 1685 z okazji uroczystego otwarcia synagogi portugalskiej w Amsterdamie.

Ernest Bloch, urodzony w 1880 roku w Genewie, wyjechał w roku 1916 do Ameryki, gdzie szybko zdobył uznanie. Od lat młodości fascynowała go muzyka obcych kultur. Wpływ tejże muzyki a także bliska mu tradycja muzyczna jego żydowskich korzeni, ukształtowały powstałe w roku 1924 utwory na kwartet smyczkowy. Skomponowane w roku 1924 «Paysages» nawiązują do egzotyki: „North“ opisuje życie Eskimosów, „Alpestre“ to studium pastoralne o Szwajcarii, „Tongataboo“ przywołuje dudniące rytmy z wyspy Tongatapu na Pacyfiku.

Fanny Hensel skomponowała swój jedyny kwartet smyczkowy w roku 1834. Tej wybitnie utalentowanej starszej siostrze Feliksa Mendelssohna nie udało się jednak w pierwszej połowie XIX wieku zdobyć uznania jako muzyk i kompozytor. Jej wzorowany na późnych kwartetach Beethovena utwór, utrzymany jest jednak w bardziej „romatycznym“ stylu, a jego poszczególne części, to raczej szereg Charakterstücke. Jej brat Feliks miał do tego utworu stosunek krytyczny. Fanny nie zaakceptowała jednak jego propozycji zmian w utworze.

Erwin Schulhoff pochodzi z Pragi. Utrzymywał kontakty z Georgem Groszem oraz członkami ruchu Dada i eksperymentował w swoich kompozycjach z awangardowymi dźwiękami jazzu. W okresie III Rzeszy Schulhoff był prześladowany, jako żyd, komunista i „zdegenerowany kompozytor“, a w 1941 został aresztowany i internowany w bawarskiej twierdzy Wülzburg, gdzie zmarł w roku 1942. „Pięć utworów na kwartet smyczkowy” z roku 1923 to stylizowane tańce, którym Schulhoff nadaje niekonwencjonalny impresjonistyczny i szorstki charakter.

Polsko-niemiecki projekt MOST KULTURY PRZEZ ODRĘ został powołany do życia w roku 2009. Od tego czasu w jego ramach miało miejsce wiele wydarzeń, które przyczyniły się do ożywionej wymiany interkulturowej oraz rozwoju turystki kulturowej i współpracy gospodarczej pomiędzy obydwoma krajami. Celem projektu jest pokazanie – poprzez imprezy kulturalne i koncerty organizowane w miejscowościach przygranicznych środkowej Odry – wspólnej spuścizny kulturowej obszarów po obu stronach rzeki i przyczynienie się przez to do polsko-niemieckiego porozumienia na terenach, które uległy podziałowi dopiero po II Wojnie Światowej. Mieszkańcom przedzielonych Odrą i podzielonych skutkami ucieczki i wysiedleń oraz barierami językowymi i kulturowymi, terenów, nie było łatwo wypracować wspólną tożsamość dla zamieszkałych przez nich ziem. Dzisiaj, we wspólnej Eu-ropie to, co dawniej dzieliło – zanika. Tematem tegorocznego projektu jest wspólna historia żydowska tego regionu.